Exhibition at Grafiska Sällskapet, Stockholm feb. 2022

Anders Kappel,  född 1956 på Hasslö/Karlskrona, bor i Skräddaröd/Simrishamn.

Konsthögskolan, Stockholm 1982-87.

Künstlerhaus Bethanien, Berlin 1988-89.

 

Separatutställningar:

2022 Wadström Tönnheim Gallery, Marbella Spain
2022 Grafiska Sällskapet, Stockholm
2021 Galleri Bergdala, Växjö
2019 Galleri 21, Malmö
2018 ”Gaskets” Konsthallen Hishult
2017, Galleri Bergdala, Växjö
2015 “Surveillance”, Wadström Tönnheim Gallery, Skanör
2014 “Cross Sectional Images”, Galerie Leger, Malmö
2013 APA Gallery, Stockholm
2012 Showroom, Simrishamn
2011 Karlskrona Konsthall
2010 Konsthallen Hishult
2010 Björkholmen Gallery, Stockholm
2007 Björkholmen Gallery, Stockholm
2007 Konsthallen Kristianstad
2004 Björkholmen Gallery, Stockholm
2004 Galerie Hartwich, Germany
2004 Konsthallen Hishult
2001 Galleri Andersson Sandström, Umeå
2000 Galleri Hartwich, Germany
1996 Malmö Konsthall, Mellanrummet
1995 Ronneby Kulturcentrum
1995 Konsthallen Hishult
1993 Olle Olsson-huset, Hagalund
1993 Galleri Fahl, Stockholm
1990 Periscope Stockholm
1989 Galleri Sten Eriksson, Stockholm
1989 Künstlerhaus Bethanien, Berlin
1988 Galleri Bengt Adlers, Malmö
1987 Galleri Bernhardsson, Malmö
1986 Galleri Gunnar Olsson, Stockholm
1984 Galleri Erichs, Malmö

 

 

Grupputställningar:

2020 Marbella Art Fair, Wadström Tönnheim Gallery, Marbella/Spain
2020, 2021 “Septemberutställningen” Galleri Wallner, Simris
2020 “Art Walk” Tjörnedala Konsthall
2018 ”From Sweden With Love”, Wadström Tönnheim Gallery, Marbella/Spain
2017 “Crossing Borders” Tjörnedala Konsthall, Baskemölla
2017 “Secondhand Daylight”, Skjul Fyra Sex, Gothenburg
2017 “Grafikbiennal” Brösarps Konsthall
2017 “Secondhand Daylight” Kummelholmen Konsthall, Stockholm
2017 ”SURF”, Garlerie Hartwich, Germany
2017 “Polyfoni 4″ Galleri Wallner, Simris
2016 “The Gallery Collection”, Gallery Wadström Tönnheim, Skanör
2015 Brösarps Konsthall
2015 APA Gallery, Stockholm
2014 “Restaurering av inre rum”, Charlottenburgs gård, Solna
2014 Tjörnedala Konsthall, Baskemölla Sweden
2013 ”Ostrale”, Dresden, Germany
2013 “Black Box” Konsthallen Hishult, Sweden
2013 ”Polyfoni 1” Galleri Wallner, Sweden
2012 ”Power” Västerås Konstmuseum, Sweden
2009 ”Touristen” Galerie Hartwich, Germany
2007 “AlteFreunde-Neue Freunde” Galerie Hartwich, Germany
2008 “By Light” Malmö
2006 “Klimat” Passagen Linköping
2005 “Zum Wasser-Ins Licht”, Wismar, German
2005 Art CPH Copenhagen (Björkholmen Gallery)
2004 “Seeblicke 2″ Sellin, Germany
2001 “Shifte” Malmö Konstmuseum
2000-01 “Oskuldens Århundrade” Rooseum och Liljevalchs Konsthall, Sweden
1999 “Contemporary Art of Southern Sweden” Pusan Metropolitan Art Museum, South Korea
1999 “Edstrandska stiftelsens stipendiater” Rooseum
1992 “The Contemporary Art” in Sweden, Fukui; Iwaki; Gunma; Kumamoto; Tokushima
Kamakura Museum, Japan1991
1992 ”36 Contemporary Swedish Artists”, Royal College of Art, London
1991 “80 Zwischen 90″, Kampnagelfabrik, Hamburg
1990 ”Sommeratelier” Deutsche Messe, Hannover
1990 “Samtiden i en spegel”, Moderna Museet, Stockholm
1990 “Nordic Art Exhibition”, Charlottenborg Copenhagen
1988 ARCO Madrid, Wetterling Gallery
1988 Frankfurt Art Fair, Galleri Bengt Adlers
1987 “Sydnytt” Malmö Konsthall
1987 Galleri Wetterling, Stockholm
1982 “Ungt måleri i Skåne”, Galleri Nordqvist Malmö
1981 “Unga tecknare” Nationalmuseum Stockholm

 

 

 

Offentliga uppdrag:

Danderyds Sjukhus, Stockholm.

Stadt Wismar, Germany.

Stockholm Konst, Beckomberga skola.

Solna stad, Charlottenburgs gård.

Stockholms Universitet, Geo-huset Frescati.

Medicon Village Lund.

Södersjukhusets entré Stockholm.

Karlshamns Rådhussal.

Göteborgs Universitet, Journalistik och Media.

Helix, Flemingsberg.

Lyckeby Kunskapscentrum, Karlskrona.

Citybanan/Odenplan Stockholm.

Jonebergs Torg, Simrishamn.

 

 

Samlingar:

Moderna Museet, Stockholm

Statens Konstråd, Stockholm

Malmö Konstmuseum

Göteborgs Konstmuseum

Norrköpings Konstmuseum

Linköpings Konstmuseum

Kristianstads Museum

Kalmar Konstmuseum

Blekinge Museum, Karlskrona

Skissernas Muséum, Lund

Tomelilla Konstsamling

 

 

Stipendier och priser:

NUNSKU Artist Studio Program, Berlin

Edstrandska Stiftelsens Pris 1999

Lengertz Konstpris

Bror Ljunggrens Minnesfond

Malmö Kommuns Kulturstipendium

Ellen Trotzig Stipendium

Richard Björklunds Stipendium

Konstnärsnämnden

Karlskrona Kommuns Kulturstipendium

 

 

Sydsvenskan KULTUR 26 oktober 2019 07:00
Carolina Söderholm: Genom att låta det mesta vara osagt, säger Anders Kappel desto mer
Anders Kappels verk utstrålar en blandning av beredskap och uppgivenhet. Carolina Söderholm gillar den motsägelsefulla laddningen skarpt.
Carolina Söderholm
Konstkritiker och konstvetare

Plakaten står lutade mot väggen, redo för demonstration. Det är bara en detalj som saknas – budskapen. I själva verket är de illa lämpade för protesttåg. De ser ut att vara ihopsnickrade i vitmålat trä, men Anders Kappel har gjutit dem i brons. Ingen lär bära iväg dem från Galleri 21 i första taget.
Det är inte bara tyngden som hejdar rörelsen. Överhuvudtaget finns det något stumt över de verk han visar, såväl bilder som objekt. Alla dessa skyltar, tavlor och pilar tycks vara gjorda för att säga något. Men deras ytor är sträva och tysta. Trots att de formmässigt flörtar med plakatkonsten, utgör de motsatsen till dess pekpinnar.
Medan samtidskonsten ofta framstår fylld av budskap – politiska, feministiska, ekologiska, samhällskritiska – utstrålar Kappels verk en blandning av beredskap och uppgivenhet. Kanske är det på grund av deras motsägelsefulla laddning som jag gillar dem skarpt. Just genom sin vägran att samarbeta, deklarera en åsikt eller lämna ens den enklaste upplysning, triggar de igång tankarna. Retsamt låter Kappel det enda ord han med snirkliga bokstäver smyger in, “fin”, framstå taget ur sitt sammanhang, på en gång intetsägande och oförargligt.

Ställd inför frånvaron av färdiga betydelser, skärps blicken inför det som faktiskt visas. Den grå färgen vars ton skiftar mellan regn och rök, de gömda konturerna av lappar som målats över.
Även tidigare, då Kappel använde specifika motordelar som återkommande motiv, fanns ett liknande spel mellan formernas saklighet och deras oklara funktion. Som om bruksanvisningen försvunnit. I stora offentliga uppdrag har han under senare år ofta utgått från någon form av färdmedel, som fångar platsens karaktär av knutpunkt eller stråk. Nu tar han ett kliv vidare. Genom att låta det mesta vara osagt, säger han desto mer.
”År 1913, i ett desperat försök att befria konsten från den verkliga världens dödvikt, tog jag min tillflykt i kvadratens form”, skrev den ryske konstnären Kazimir Malevitj. Fem år senare målade han sin berömda ”Vit kvadrat på vit botten”. ”Jag har skurit halsen av konsten”, lär han enligt myten ha sagt. För vad återstod att göra när måleriets uttryck minimerats till vitt på vitt? Allt, skulle det visa sig. Malevitj hade inte begränsat, utan tvärtom vidgat måleriets möjligheter.
Den konstriktning, suprematismen, som han utvecklade handlade inte om en vilja att reducera konsten till duk och färg. Tvärtom ville han frigöra den från materian i en strävan mot en högre, andlig dimension. Den vita kvadraten skulle flyta eller sväva tyngdlös. I sitt manifest skrev han ungefär så här: ”Simma! Den vita fria avgrunden, oändligheten ligger framför dig.”
Liksom oräkneliga konstnärer efter Malevitj förhåller sig Anders Kappel till det enfärgade, monokroma måleriets historia. Men när han målar sina bronsskyltar vita är det för mig snarare tillvarons tröghet och tyngd han vill åt. Ansatser till handling och kommunikation, som av olika skäl (ännu) inte fullföljts. Ett slags motvikt eller motstånd till den digitala erans flimrande flöde av information och bilder, där allt är tillgängligt, tydligt och tvärsäkert men ändå utbytbart. Här finns inget skval att distraheras av, men en omsorg om ytan, detaljerna, materialen och nyanserna. I verkens titlar återkommer här och var en antydd rörelse, som i ”Snälltåget” och ”Roder”. Fast inför hans konst svävar jag inte ut i oändligheten utan står stadigt kvar i sinnevärlden. En plats där det i brist på budskap, manifest och direktiv är upp till var och en att tänka efter och välja riktning.